“Social media”-moe?!

Hebt u dat ook wel eens? Dat gevoel dat je denkt: “nu even geen social media aan mijn hoofd”. Geen toontjes of trilsignalen die je continu attenderen op berichten via één van de vele online-platforms. Ze bepalen op dit moment voor veel mensen zowel zakelijk als privé een aanzienlijk deel van hun tijdsinvulling. Let wel: trends, actuele berichten en interessante nieuwtjes kunnen altijd nuttig zijn. Je blijft up to date. Maar hoewel je veel mensen snel bereikt, blijft de vraag: “Kun je zeggen: Nu even niet!”?

Ooit werd ik gewezen op twee kernwoorden van timemanagement: belangrijk en urgent. Een deel van de werkzaamheden of privézaken die op je afkomen valt onder de noemer urgent, maar is niet belangrijk. Een eyeopener was dat de telefoon die afgaat, terwijl je een afspraak hebt met iemand, een voorbeeld is van zo’n urgente zaak die op dat moment niet per definitie belangrijk is. Gek eigenlijk dat je bijna altijd geneigd bent om toch even dat telefoontje aan te nemen, ook al verwacht je er geen.

Zou dit ook niet gelden voor social media? Je werk heb je gepland en geprioriteerd. Je weet waar je mee bezig bent en in welke volgorde. Het piepje van je smartphone is dan het telefoontje uit het voorbeeld. Je hebt er niet om gevraagd, maar je krijgt het toch. Mijn advies: bekijk het op het moment dat jij er aan toe bent! Als er brand is dan komt de brandweer wel, en is iets echt belangrijk en urgent, dan weet iemand je wel op een directere manier te benaderen.

Overigens: deze blog deel ik ook via LinkedIn en Twitter (sorry!)